Man blir mörkrädd....

Sitter och läser en artikel om hur en kvinna uppmanas att ljuga för framtida arbetsgivare. Kan det verkligen vara dom signalerna som arbetsförmedlingen ska sända ut?? Hota med indragen a-kassa om man inte ljuger.. Jag tycker det är strongt att vara ärlig och tala om hur det ligger till. Jag trodde att man strävade efter att människor ska vara ärliga mot varandra. Jag förstår att det är mycket svårare att få ett jobb när man är gravid, arbetsgivaren vet ju att det kan bli så att man inte orkar med sitt jobb efter ett tag och kanske måste man då skaffa en vikarie istället. Har dessutom själv varit i den sitsen att jag var arbetslös och gravid, visserligen är det ju 13 år sedan när jag var 20 år gammal. Men där fick jag hjälp med en praktik plats till slut, vilket gjorde att jag fick mer erfarenhet och dessutom så kunde jag försörja mig även om pengarna vara ytterst små.

Vad spelar det för roll om man bli avvisad redan i telefon eller på intervjun, för dom som ratar henne redan från början när hon berättade om graviditeten skulle även ha ratat henne om hon kom på en personlig intervju..

Jag har inte varit arbetstlös mer än sammanlagt 1 år från det jag var 15 år så jag har ju svårt att sätta mig in i situationen att söka jobb för att man inte har ngt. Däremot har jag sökt mycket jobb för att jag velat ha extra jobb eller velat testa ngt nytt, men då har jag aldrig behövt känna någon press på mig. Men snart kommer mitt jobb troligtvis bli privatiserat och då kommer jag nog söka mig därifrån eftersom jag tror att arbetsvillkoren kommer bli sämre. Men som sagt byter inget jobb förrän jag har en annan fast anställning...

Ja snart är det oxå dax att gå till jobbet och sitta i möte i 3 timmar Jiiiiippppiii eller inte..

Emma 


Kommentarer
Postat av: Åsa Wojtowicz

Hej



Håller med dig till 100%

Snygg blogg du har!



Åsa

2008-11-19 @ 11:12:11
URL: http://wojtansblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0