Att vara förälder

Ibland undrar jag om vissa vågar vara föräldrar till sina barn. Min dotter är jämnt jättetrött på morgonen om hon är vaken efter 21:30 på kvällen, hon blir en sur Zombie på morgonen som ingen vill tas med. Jag försöker få henne i säng i bra tid, alltså innan klockan är 21:30. Men som sagt på tisdagar får hon vara upp till 22 eftersom det är ett program som hon vill se. Visst hon är 12 år gammal och hennes kompisar verkar få vara uppe till 23-23 varje kväll.

Men hur ska ett barn orka vara vaken till 22-23 och sen gå upp mellan 6:30 och 7 varje morgon för att sen tillbringa hela dagen i skolan? Hur ska man orka vara alert på morgonen när man knappt fått 8 timmars sömn?? Min dotter säger jämnt men hon/han får vara uppe för sina föräldrar eller dom får göra det varför inte jag?? Ja jag försöker sätta gränser nu, jag kommer ju inte kunna börja med det när hon är 14-15 då är det ju försent.

Idag har hon varit grinig sen hon klev upp och humöret har inte blivit bättre under dagen, så ikväll skickas hon i säng nu så kanske hon sover till 21. Imorrn ska hon ju på fest som håller på till halv elva så hur ska hon orka det om hon inte sover.

Min son som är 8 år han behöver oxå en massa sömn, men det verkar även där som föräldrar låter sina barn vara uppe i den åldern efter 9.

Hur gör ni??

Emma

Kommentarer
Postat av: Mikela

Du gör helt rätt, forskningen visar ju att svenska barn sover alldeles för lite!

Min Maja som är nio nu sover alltid halv nio på vardagar och sover till sju på morgonen så hon sover tio och en halv timme varje natt, Felle som är tretton ska släcka tio och Tuva som är snart sex släcker kvart över sju..

Sömn är ju inget att diskutera, barn blir piggare och gladare och orkar mer i skolan, det genomsyrar ju allt de gör under hela dagen.

Att "alla andra får" är säkert många gånger sant men man kan ju fråga hur det går för deras barn i skolan?

Och visst är väl sömnbehovet individuellt med, det finns barn som säkert klarar sig på mer eller mindre sömn än andra.

Fast min gamla BVC sköterska sa det åt mig en gång när vi pratade just om sömn att ju mer ett barn sover desto mer hinner de bearbeta för allt de tar in i bild och tal och form under dagen bearbetas på natten.

Så är det ju med oss vuxna med, att all sömn vi sover före klockan 24 på natten tillgodogör vi oss bättre än den sömnen efter 24...Så hopp i säng alla barn och vuxna...ler

2008-10-23 @ 23:09:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0