A-Kassa ett bidrag???

Ja det är tydligen en fråga som diskuteras just nu. Själv tycker jag det är förolämpande att påstå en sådan sak, ett bidrag betalar man fullt ut med skattemedel, A-kassan betalas med avgifter från medlemmarna. Så jag anser att A-kassan är en försäkring som jag har möjlighet att använda mig den dagen då jag inte har ett arbete längre.

Jag har betalat A-kassa sen juni 05, samma månad jag slutade gymnasiet, jag har aldrig missat en betalning till A-kassan. Så att om jag skulle förlora mitt jobb ska då jag känna att jag får ett bidrag som jag ska vara tacksam för?? Nej det kommer jag aldrig att göra, utan jag kommer se det som min rättighet den dagen det behövs. Men med min tur kommer väl ersättningsnivån vara nere i 50% om den dagen kommer att jag måste nyttja A-kassan.

Det är så många medlemmar som valt att gå ur A-kassan och inte längre har möjlighet att nyttja den om dom förlorar sitt jobb. Är det inte så att ett bidrag har alla möjlighet att söka?? När det gäller A-kassan är det ju bara dom som har betalat in sin avgift som kan få sin ersättning.

Kanske vore det bättre om man höjde skatten och lät A-kassan ingå där istället så att alla automatiska är med eller?? Ja menar för dom som inte är med i A-kassan och inte får ett nytt jobb på en gång dom måste ju söka socialbidrag, det är ju att bara låta pengarna gå runt i olika instanser. Tänker man efter vad alla dessa instanser kostar adminstrativt varje år så skulle man kunna spara in en massa pengar.

Jag känner att det här inlägget blev snurrigt men jag är på skithumör eftersom den där dåren med sin bil fortfarande står på min parkeringsplats. Han vägrar svara på sin mobil och jag börjar bli mer och mer arg nu! Vad fan gör man??

Emma som är jävligt sur!!



20081021 kl 20.06


Den här frågan kan man disskutera till dödagar. Klart det är en förolämpning att påstå det är ett BIDRAG, detta är inget man söker det är något man betalar för och ska sen få ut det som en försäkring. Varför betalar man annars? Bidrag du söker betalar du inte till dom SÖKER du. Det här är något du är berättigad till eftersom du betalt A-kassa..Här är det medlemmar som betalar , alltså har man rätt till ersättning en slags försäkring om du blir utan jobb. Eller är jag helt ute på hal is??

//Bettan

Kommentarer
Postat av: Petra

A-kassan är en försäkring. Arbetslöshets försäkring. Som numera inte är skatte subitionerad (eller hur det stavas)

lika väl som du försäkrar en bil, så har du en försäkring om du blir arbetslös.

Ska inte gå in mer om detta. Men så ser jag på det!

kram

2008-10-21 @ 21:06:07
URL: http://inspirebypetra.blogg.se/
Postat av: Emma

Du är underbar Petra!!!



Kram

2008-10-21 @ 21:10:37
URL: http://babesontour.blogg.se/
Postat av: Bettan

Tack , Petra



Puss

2008-10-21 @ 21:15:39
URL: http://babesontour.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vill du ha gratis presentkort på makeupstore och kicks? Bara genom att bli medlem här så har du det. http://www.gratismakeup.se/Register.asp?r=1397

2008-10-21 @ 21:16:01
Postat av: Petrich

gud vad fin blogg du har. :o

2008-10-21 @ 21:16:01
URL: http://petriiich.blogg.se/
Postat av: Bettan

Tack, Petrich...Skrev ett inlägg på din sida:)

2008-10-21 @ 21:31:03
URL: http://babesontour.blogg.se/
Postat av: Jens

Stämmer!

A-kassan är en försäkring. Som man dessutom måste uppfylla vissa krav för att få om man skulle bli arbetslös. Den kostar ju dessutom mer nu sedan regeringen lade på arbetslöshetsavgiften, hos mig som är med i Handels går 117:- till a-kassan och 210:- till statskassan. Det känns ju kul att de tar bort förmögenhetsskatten och lägger en extra avgift på mig som är med i a-kassan. Rättvist!

2008-10-21 @ 23:14:09
Postat av: Petra

Jens... Jag har ungefär samma avgift. är också handelsansluten!

Skulle kunna prata på i evigheter om detta ämmne.. Men jag håller fast på att A-kassan är en försäkring.

2008-10-22 @ 13:31:39
URL: http://inspirebypetra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0