Dödshjälp!

Sitter och läser på Dn om att det medicinsk -etiska rådet anser att den dösjuke patienten själv ska få bestämma om dom vill avsluta sitt liv! Dom vill att läkare ska få möjlighet att skriva ut en dödlig dos läkemedel till dessa patienter.

Åh jag säger att det håller jag fullständigt med om, varför ska inte en människa som fått en besked om att dom bara har veckor/månader kvar att leva få möjligheten att avsluta sitt liv. Det måste ju få vara den enskilda personens ansvar att själva få bestämma. Tänk att ligga på ett sjukhus och veta att snart kommer jag att dö, men fram tills dess kommer jag ligga här med smärtor eller så drogad att jag inte kan tänka.. Ännu värre om man kanske inte har familj eller vänner, vad har man kanske då som man kan fokusera på...

Jag personligen tror att jag hellre skulle gå bort när jag fortfarande kanske är någorlunda klar och kan ta adjö från mina nära och kära.

En svår fråga vad tycker du??
Emma

Kommentarer
Postat av: Gupp

Min åsikt är att det ska man HELT få bestämma själv, om man har den möjligheten att bedömma situationen.

När jag förlorade min Pappa för ett par år sen så tänkte jag tanken på att "hjälpa" han att få somna in, säkert 40 gånger på ett par veckor.

Att se en människa lida och tyna bort är en plåga, hur är det då inte för den som ligger där?



Borde va en mänsklig rättighet att själv få säga, "Nä, nu är jag klar med det här och jag vill inte mer, jag är nöjd med det liv jag levt."

2008-11-14 @ 12:29:18
Postat av: giulia

2008-11-14 @ 16:31:47
Postat av: giulia

Jag tycker man borde få bedömma själv, jag tror inte det är så roligt och ligga i en säng utan att prata,höra,se och gå på toa själv, nee fy sjutton fast det borde finnsas gränser.

2008-11-14 @ 16:33:00
URL: http://giuly.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0