Pedagogiska måltider

Läser på DN att man har från den 1 september har höjt matpriset för förskolelärare/barnskötare från ca 5 kr till 40 kr. Jag tycker till och börja med att det låter som en väldigt drastisk höjning samtidigt som jag anser att pedagogiska måltider ska vara gratis.
Förr jobbade jag med den principen "pedagogiska måltider" att jag åt tillsammans med boende för att skapa en bra måltid, jag fick betala 25 kr för middagen för 7 år sedan, vilket jag tyckte var hutlöst med tanke på vilka otroligt jobbiga måltider det kunde vara. Att ha en vuxen karl som nyser rakt i maten, eller möjligtvis tar tag i din tallrik och börjar slita i den. Hur många gånger fick man inte lämna sin mat för att göra andra saker, svara i telefon, hjälpa någon att äta etc. Ingen måltid var den andra lik kan jag säga och någon matro var det defenetivt inte. Ta med egen matlåda gick ju inte då det blev bråk om att dom oxå ville ha min mat. Så det var ju bara att betala dessa 25 kr för middagen eller 45 kr för hela dagen om man hade ett långpass.
När vi bytte system och vi inte längre hade dessa måltider så fick jag äntligen möjlighet att sitta och äta mat någorlunda lugnt, men fortfarande är det så att jag måste lämna min mat för att hjälpa till med annat, så det är ibland så att det kan ta 2 timmar att få i sig sin lunch..

Så jag tycker nog att dom som jobbar inom vård och omsorg var man än jobbar ska antingen få lunchen gratis eller till ett mycket lägre pris, det är ju inte heller så att man kan välja vad man ska äta utan det är ju vad som bjuds för dagen.

Det trista i sådana här sammanhang är ju att det alltid är dom vi ska hjälpa och ta hand om som får lida..

Emma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0