Vems ansvar är det?

Vad är det som gör att männsikor , unga och äldre mår så dåligt psykiskt idagens samhälle? Varför klassas dom här människorna som "dumma" i huvudet? Är psykvården i Sverige på ännu mera nedgång? Hur många av våra barn/ungdomar måste gå ner sig helt innan dom får hjälp? Jag har själv jobbat med barn/ungdomar mellan 13-18 år i psykiatrin. Dom är inte "dumma i huvudet dom mår dålig i själen. Och det kan bero på många olika saker, dålig barndom, utsatta för våld, våldtäkter, andra övergrepp,mobbing, sjuka föräldrar  eller att något traumatiskt kan ha hänt i familjen/släkten. Det finns så mycket som kan utlösa en sådan här sak, så det är svårt att sätta fingret på vad det kan var ibland.  Är det menningen att dom här barn/ungdommarna inte ska få hjälp? Ja, jag vet att hjälp finns, MEN innan man får den kan det i vissa fall vara försent. Det är både tjejer och killar som mår dåigt idag, oftast tror man att det bara är tjejer men det är för att dom är mera öppna och pratar kanske mer om det, killar håller det mer för sig själva och det är ju ännu farligare, för dom når man inte på samma sätt i ett tidigt stadium. Det finns hur mycket statitik som helst på det här men det är inte det vi vill ha , vi vill ha HJÄLP med våra barn/ungdomar så dom kan börja leva ett bra liv igen. VAR finns hjälpen? I Stockholm finns det en jätte bra stängd avdelning för barn/ungdomar som gör sig så illa att det dom måste vara inlåsta. Personalen gör allt i sin makt där för att det ska fungera men när inte politikerna har samma mål som personalen så är det svårt att bedriva en bra vård. Men hur ska personalen göra när dom inte får någon respons "uppe" från? En vän till mig har en dotter som försökt tagit sitt liv så jag vet vad jag pratar om, sen har jag egna erfarenheter av det här också men det är en annan historia.....Jag hoppas att ni där ute som mår dåligt försöker prata med någon, om det inte går att prata med mamma eller pappa försök prata med en kompis eller en annan vuxen, för hjälp finns, men det kan ta tid ibland. Men om du/ni får hjälp försök att ta den, för erat liv är mer värt än den som gjort ert liv till ett helvete. Var rädda om er där ute i den stora världen...Det finns dom som vill lyssna på dig/er..

Massor av kramar  till er där ute i den vilsna världen.
//Bettan

Kommentarer
Postat av: M i m m i s | D e s i g n

Svar: Hej! Vad roligt att ni får beröm för designen :) Om det är någon som säger att de blivit tipsade av er så ska jag absolut höra av mig! Annars får ni hålla utkik på min blogg :)



Mvh Mimmi

2008-11-03 @ 18:39:19
URL: http://mimmisdesign.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0