Betyg på lärarna!

I Malmö kommun ska eleverna från hösten kunna sätta betyg på sina lärare. Om dom är pedagogiska och rättvisa. Nu är ju dom flesta lärarna emot detta pga att om någon elev inte tycker om läraren kan den ju få sämre betyg.
 Men då är ju min fråga?  Det är ju samma sak med lärarna! Dom sätter faktiskt också betyg efter känslor ibland,  eller är alla lärare riktigt rättvisa?  Nej, där håller jag inte med. Vad tycker du?

 Jan Björklund, utbildningsminister tycker inte det här är ett bra sätt...Att elever ska betygsätta lärarna, varför inte? Är dom rädda för att lärarna ska få så dåliga betyg av eleverna och det ska komma ut i media så det måste göras om i lärarutbildningen igen? Eller att flera lärare skulle få sparken pga av att dom inte är pedagogiska eller rättvisa i sitt sätt att hantera våra ungdomar.

Min åsikt är så här: Jag tycker att det är 90% lärarnas fel att det inte funkar i skolorna. Om lärarna var mera pedagogiska och mer rättvisa så skulle inte hälften av alla nior gå ut grundskolan med IG. Ungdomarna i dag har sådan press på sig så dom måste få mer hjälp i skolan. Jag som förälder har naturligtvis också ett ansvar men jag JOBBAR inte i skolan så ibland om ingen hör av sig är det ju en anning svårt att veta hur det går för mina barn i skolan. Ofta är det det här svaret man får. HAN/HON är så stökiga. Ja, men varför ? Ta reda på det först och sen ta tag i skolarbetet så kanske det skulle bli lättare i skolan. Börja visa att ni litar på era elever och ge dom lite utrymme men till den grad att man ser att det fungerar. Om eleverna inte har tillit till dig som lärare hur ska dom då våga fråga om det är många i klassen som inte tycker samma sak? Men om läraren är rättvis bland eleverna så vet eleverna att det är ingen ide att mobba den här eleven för läraren i den här klassen går inte med på det.... Tänk vad lätt det skulle bli i skolaorna om lärarna tog lite mer ansvar om vad som ex händer på rasten i stället för sitter inne och fikar...Jag har två barn en pojke på 16 och en tjej på 19 så jag vet vad jag pratar om. Nu säger inte jag att ALLA lärare är så här men 90% håller jag fortfarande fast vid.....
Tycker det här med betyg sättning på lärarna är en jätte bra grej....

Vad tycker ni, ska man kunna betygsätta sin lärare?

//Bettan


Kommentarer
Postat av: Anonym

Det tycker jag absolut att man ska. Så länge som det inte finns ett betygsystem för lärare kommer det inte bli bättre. Sen tycker jag det är hemskt att det finns så många lärare utan riktig kompetens. Även social och pedagogisk sådan...Precis som i sjukvården passar inte alla för yrket.

/A

2008-10-17 @ 16:37:48
Postat av: Bettan

Tack, A.. Tycker precis som du:)



//Bettan

2008-10-17 @ 17:09:29
URL: http://babesontour.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0