Vilken dag....

Imorse får jag ett samtal att en väldigt nära vän har hamnat på sjukhus så jag ringer Emma och ber henne att följa med till sjukhuset och hälsa på. När vi är inne i stan så ringer dom och säger att det passar inte att det kommer besök, så jag och Emma bestämde oss att för att äta lunch innan hon skulle åka och jobba.. När vi ätit lunch bestämmer vi oss för en promenad över skanstullsbron, på mitten av bron blir Emma blek, och stannar..
Hon säger att det snurrar i huvudet och att hon mår illa.. Hon började känna ett starkt tryck över bröstet och var tvungen att sätta sig ner på bron. Efter ett tag vill hon inte sitta kvar utan vill gå därifrån, vi fortsätter gå över bron efter ett tag har hon tappat känsel i läppar och fingrarna börjar domna bort.
När vi kommer till enskedehallen i gullmarsplan ser jag att hon behöver stanna så jag ser till att hon sätter sig ner. Hon andas då tyngre och har tappat känseln helt i fingrarna, hon har dessutom blivit riktigt rädd.
Jag tycker att vi ska ta oss till sjukhuset men hon vill inte höra nått sånt, så jag springer och köper vatten ifall att det är så att hon har vätskebrist.
När jag kommer tillbaka är hon ännu sämre, hon har då oxå börjat tappa känseln i fötterna hon verkar dessutom svimma av en kort stund, jag skiter nu i att hon inte vill att jag ska ringa efter ambulans. Jag ringer och förklarar läget och dom lovar att skicka en så snabbt dom kan.
Under tiden vi sitter där ser hon blekare ut och jag vill att hon ska lägga sig ner men envis som kvinnan är så väljer hon att sitta upp iaf. Hon gråter och mår verkligen jättedåligt hon säger att det känns som att kroppen håller på att säga upp sig helt. Jag är riktigt orolig och ringer både hennes jobb och syster för att medela hur läget ligger till.
Efter 20 minuter har fortfarande ingen ambulans dykt upp så jag ringer upp dom och då frågar dom var fan dom är. Då frågar dom om hon inte blivit bättre och kan ta sig upp till en taxi och åka in själv. Då blir jag riktigt förbannad och talar om att detta är fan inget taxi ärende och att jag jobbar själv på sös, då ändrade hon minsann ton och lovade att skicka en ambulans så fort som möjligt!
Kort därefter ser jag till att hon lägger sig ner eftersom hon verkar bli sämre, i den här stunden börjar hon klaga på att det kliar överallt.. Det visar sig att där hon ligger är det både det ena och andra djuret.. Efter ca 10 minuter kommer ambulansen och ut kommer P & P, ja dom hette faktiskt namn på P båda två .. Dom ser till att Emma hamnar på båren och kör in oss till akuten. Väl på akuten kommer det snabbt personal som tar blodtryck, som var 168/98 och tog en massa prover. Emma ser verkligen inte bra ut och dom ser till att hon får komma in på eget rum.

Efter kanske någon timme börjar Emma få tillbaka känseln i fötterna och fingrarna har oxå börjat komma tillbaka, men hon känner fortfarande inte sina läppar.. Men någonstans här kommer oxå hennes humor tillbaka.. För helt plötsligt säger hon jag tror jag har tvestjärtar i rumpan.. Ja det kliade överallt på henne, hon sa det att berättar hon för doktorn att hon tror hon har det kommer han skriva ett vårdintyg till psyket utan att blinka..

Det var ganska stor aktivitet på akuten och det kom in mycket folk men det var oxå mycket folk som åkte därifrån.. Det kommer en sjuktransport för att hämta en äldre dam som var helt kal på huvudet förutom ett par tussar som såg ut som tunn bomull. Hon frågar Knoll & Tott vad klockan är, när dom då svarar säger hon - Är klockan redan så mycket?? - Ja tiden går fort när man har roligt säger det ena ljushuvudet.. Vi vart så paffa att vi började skratta.. Säger man så till någon som troligen spenderat flera timmar på akuten??

Efter 4 timmar kommer då äntligen läkaren, Emma var sjukt tacksam över att han inte hette Andreas!!
Han gör en ordentlig koll på henne och säger att allt verkar bra, han frågar om det hänt ngt speciellt den senaste tiden. Emma tittade på honom och säger ja vet inte.. Men... Ja hon berättar allt som hänt den senaste tiden och han säger efter en stund ja jag tror att du har fått en panikångest attack, med tanke på det du berättar så bekräftar du det.. Han berättar att alla prover var bra och Emma frågar om Urinprovet var bra oxå, jo då det var det och tydligen hade någon snäll människa tagit ett gravtest och hon var inte gravid!! Hon ska nu inte jobba den här veckan utan bara vila!

Vi åkte sen därifrån hem till mig där vi är nu!! Jag har sett till att Emma ätit en massa mat, fått kärlek och jag ska följa henne hem sen när hon är redo för det.

Jag vill bara säga till dig Andreas att jag funderar starkt på att besöka dig, du verkar behöva en käftsmäll!! Är det här ditt fel???

//Bettan

Kommentarer
Postat av: Mikela

Men gud vad otäckt, krya på dig och om du behöver hjälp med handling eller vad som, så hör av dig!

Kram och krya på dig!

2009-08-03 @ 21:01:14
Postat av: Jag

2009-08-03 @ 21:32:31
URL: http://ahvarforinte.bloo
Postat av: Emma

Tack så mycket!! Ja det var riktigt otäckt!

2009-08-03 @ 21:34:56
URL: http://babesontour.blogg.se/
Postat av: Jag

Ja att hon inte haft de tidigare de förstår jag inte.... Envisa lilla vännen... Jag vet hur de känns har varit där... O de kommer att ta tid att komma igenom... Lyd nu mitt råd...Tvinga henne att sjukskriva sig!!!! Nu måste hon lyssna på sin kropp... De går inte att gå på i all evinnerlighet...Vi är inte odödliga. Detta är kroppens sätt att visa att nu får de vara nog...Om hon fortsätter så här så kommer snart en hjärtinfarkt... O de kan ju som sagt ha dödlig utgång....



Ge henne mina cyber-kramar...



/// Magda

2009-08-03 @ 21:36:33
URL: http://ahvarforinte.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag vet att jag är envis som ett litet troll.. Jag vet att jag ska lyssna när folk säger till mig att nu ska jag lugna ner mig.. Jag förstår det nu, när jag skrämt mig själv, mina vänner och framför allt min familj!

Min stackars mamma som är på semester får läsa på facebook att hennes dotter legat på sjukhus!! Jag ska vara hemma från jobbet den här veckan och kontakta vårdcentralen imorgon så att jag får komma dig!!



Tack så mycket och dina cyberkramar når mig!!



Kram Emma

2009-08-03 @ 21:43:27
URL: http://babesontour.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0