Träning & Tävling...

Jag har tränat och tävlat sedan jag var 13 år. Det började med att min storebror tränade karate och judo. Så det började med judo men det var inte min grej. Sen började jag med styrkelyft och var med i små tävlingar efter det så blev det workout och steppup i flera år. Jag sprang oxå, så jag har varit  med i både vårruset och tjejmilen flera gånger, och springer fortfarande dom loppen. Jag började spinna och tyckte det var helt fantastiskt så det gjorde jag några år. Min brorsa ägde ett gym förrut så det blev en hel del styrketräning och olika pass där. Jag var arobicsinstruktör i några år(hade eget med en kompis)..

Träningen blev som ett gift för mig, när folk skulle ut eller på kalas då var jag och tränade istället, men med åren så har jag lärt mig att det blir inte någon bra träning av att hålla på så, och man mår inge vidare bra heller.  När jag tränade som mest så kunde jag vara på gymmet sju dagar i veckan , hade pass på kvällen och gick upp fem på morgonen för att springa och jag rekomendrerar inte det till någon, nu efteråt när jag tänker på det så förstår jag att det var fruktansvärt att utsätta min kropp för det men samtidigt så var det som om kroppen vänjer sig. Så jag tänkte inte alls på det då.

För ungefär fyra år sedan så drog jag ner på all min träning pga personliga saker. Jag fortsatte springa men inte alls i den utsträckning jag gjorde förrut. För ca två år sedan började jag träna igen lite smått men intalade mig själv att det fick inte bli som förrut. Jag började på gym igen och började springa och powerwalka men gymmet la jag ner efter ca 6mån. Så nu så springer jag och powerwalkar nästan varje dag. Jag har börjat lagt in lite styrketräning men bara med min egen kroppstyngd och hantlar...Ska ta och börja på gym igen inom kort.

Det jag vill säga med det här är att visst ska man träna men gör det med måtta,  det är inte bra att bara träna, kroppen måste få sin vila oxå det är så du bygger upp dina muskler och får ditt kroppsfett att försvinna. Maten är jätte viktig i din träningsvardag men se till att inte den oxå går till överdrift, det gjorde min, tyvärr. Jag äter nog fortfarande i mångas ögon jämt så "nyttig" mat men visst jag kan oxå äta både godis, chips, pizza och hamburgare men bara någon gång i månaden eller halvåret.  

Jag har blivit hälsoinspiratör på jobbet och det är jätte roligt. Jag har fått flera stycken på jobbet att ändra sina matvanor och två stycken att gå ner över 8 kg på ett halvår. Och det är just det med att gå ner i vikt som många tycker är jobbigt för det tar sådan tid. Låt det ta tid för det är då som du kan behålla vikten sedan.

Börja med att ändra dina matvanor det är A o O när man vill gå ner i vikt sen kan man börja gå. Börja på gym och springa det behöver man inte göra med engång man kan ta det senare i viktminskningen. Styrketräning är ett jätte bra kompliment till powerwalks och löpning så det är att rekommendera men det passar inte alla. Så gör den träning som du tycker om annars så kommer du tröttna och inte träna alls. Tänk på att en kvart om dagen är bättre än en timme i veckan.

Ta en dag i taget och skynda inte på utan ta dagen som den kommer och råkar det slinka ner något gott ibland, det gör inget så länge det inte är varje dag  utan fortsätt som vanligt med bra mat . För unnar du dig inget så kommer sötsuget och då häver du i dig massor av onyttiga saker istället....Försök få en balans i dina måltider. FInns hur mycket tips som helst överallt. Gör det som känns bra för dig....

Det finns många frågor och många svar på träningen. Jag säger lycka till ,till alla där ute med träningen men tänk er för så det inte blir som jag hade det och fler med mig....

//Bettan


Kommentarer
Postat av: Johanna

Sv: Tack så jätte mycket!!!

2009-01-28 @ 18:42:24
URL: http://jojosplace.blogg.se/
Postat av: Camilla

Vad mkt olika saker du har hunnit med! ;O :)

2009-01-28 @ 18:43:49
URL: http://Camzii.devote.se
Postat av: Bettan

Svar till Camilla; Jag kommer inte in på din blogg?

jag fyller 43 år sista mars så jag har varit med om en hel del. Men jag känner mig inte som 43. Jag har en dotter på 19 o en son på 16 år. Jag älskar livet och gör oftast det jag känner för. Har levt ett rikt liv och kommer fortsätta med det...Kram

2009-01-28 @ 20:56:16
URL: http://babesontour.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0